Etappe 18: Münster – Sendenhorst

Laagste en hoogste punt van de etappe in meters  53/79
Weer Maximum temperatuur: 8 graden

Windrichting en -kracht: ZW, 4

Weertype: Overwegend bewolkt met zo heel af en toe een beetje zon

Horeca onderweg, nabij route Ruim voldoende horeca in Münster. In Albersloh kun je terecht bij Hotel Restaurant Geschermann (Bahnhofstrasse 21). In Sendenhorst zijn er enkele cafés (bijvoorbeeld Bürgerhaus op Weststrasse 5) en restaurants (bijvoorbeeld Gaststätte Zur Börse, Oststrasse 6).
Vervoer Geen vervoer nodig. Alleen gewandeld.

Verslag

Al vroeg in de ochtend is er lawaai op de gang van de jeugdherberg. Een vrouw vindt het nodig om uitgebreid en hard te praten terwijl iedereen nog slaapt. Nu zijn we nog iets eerder wakker dan we normaal toch al zijn. Vanaf 7:30 uur kunnen we ontbijten, maar als we rond 7:15 uur nog wat in de lobby rondkijken (we hebben dan ons beddengoed al in rolcontainers in de lobby gedaan) geeft de man achter de balie aan dat we al terecht kunnen in de ontbijtzaal. Er zitten al de nodige mensen te ontbijten, voornamelijk scholieren. Er is een vrij uitgebreid ontbijtbuffet en behalve een fatsoenlijk ontbijt regelen we ook wat broodjes en heet water om mee te nemen.

Iets na achten begint het licht te worden en gaan we op pad voor de langste etappe van de vier. Volgens de zus van Rob zijn er enkele kangoeroes ontsnapt te Münster. We zullen vandaag onze ogen open houden om ze te spotten. Het is vrijdagochtend, maar er is nog niet al te veel leven in de brouwerij in Münster-stad. We lopen eerst door woonwijken, waar we o.a. een prachtig beschilderde garagedeur en deur zien. Dan volgt er meer bedrijventerrein en als we onder een spoorlijn door zijn komen we al snel bij het Dortmund-Eemskanaal. We steken het water per brug over en volgen deze dan aan de oostkant van het water in zuidelijke richting tot aan Hiltrup. Het eerste stukje kunnen we niet langs het kanaal lopen, er staat een asfaltfabriek aan het water. Even er omheen dan en verderop begint een kilometers lang wandel- en fietspad , de Kanalpromenade. Zo nu en dan komt er een binnenvaartschip langs en wat fietsers, maar verder is het er rustig lopen. Wat verderop drinken we een chocolademelk op een bankje, van eigen fabrikaat. Na 9 kilometer zeggen we het kanaal vaarwel en gaan we het bosgebied Hohe Ward in. Er zijn wat hekken geplaatst door werkzaamheden waardoor we niet helemaal kunnen lopen waar we volgens de route wel moeten lopen. Maar parallel daaraan kunnen we wel gewoon lopen en we gaan uiteindelijk gewoon langs de hekken door bosjes de wal op waar ze (vandaag niet) bezig zijn. Er zijn maar weinig wandelaars hier op deze vrijdag, alleen op het einde zien we wat hondenbezitters die hun viervoeter uitlaten. Na het bosgebied naderen we Albersloh. We slaan de weg daarnaartoe, de Adolfshöhe, in bij een houten beeld van Koning Goldemar, een dwerg uit de Germaanse mythologie.

Als we het dorp inlopen zien we, niet voor het eerst, bij voordeuren van huizen een merkwaardige code staan. Veelal dezelfde, maar ook net iets afwijkende codes. De meest voorkomende is 20*C+M+B+16. Meestal staat het bij de voordeur met krijt geschreven, soms staat het op een sticker op de brievenbus. Niet alle huizen hebben het, wel veel. Internet biedt uitkomst. Het betekent dat de bewoners hun huis op 6 januari (met Driekoningen) hebben laten zegenen. CMB staat voor Christus Mansionem Benedicat en het betekent zoiets als “Christus zegene dit huis”. Sommige huizenbezitters hebben met krijt wel 5 zegeningen (ook nog van voorgaande jaren) staan. Die hoeven zich dan ook hoogstwaarschijnlijk geen zorgen te maken over hun huis.

In Albersloh hebben we een restaurant op het oog voor de lunch. We lopen de geplande route en dan zouden we er vanzelf langs moeten komen. We zien Hotel Restaurant Geschermann, maar twijfelen of die het nou was, want de GPS zegt dat het nog 500 meter lopen is. We lopen door en komen op dat punt aangekomen tot de conclusie dat Rob heb restaurant wel had opgenomen op de route, maar niet voorzien had van een vlaggetje. Terug naar Geschermann dus, opnieuw een rondje om de lokale kerk. Het restaurant is open, maar als we binnenkomen gaat het gezin dat de boel bestiert net zelf aan tafel voor de lunch. Gelukkig is er wel iemand die ons helpt en we krijgen prima winterse gerechten van ree en goulash en Rob krijgt een niet al te bijzondere spekpannenkoek. We hebben weer nieuwe krachten opgedaan voor de laatste 9 kilometer. Aan de oostkant wandelen we Albersloh uit en dan komen we bij de Sendenhorster Strasse, de straat die niet geheel verrassend naar Sendenhorst leidt. Het is echter een soort van provinciale weg, vrij druk en er is geen stoep. We moeten deze weg wel een kilometer of vijf volgen en we hebben weinig zin een uur lang met gevaar voor eigen leven langs de kant van deze drukke weg te lopen. We pakken de kaart er bij maar er is toch echt geen goed alternatief zonder nog vele kilometers extra te wandelen. We gokken er maar op dat we een stuk verderop alsnog een rustiger weggetje kunnen nemen. Gelukkig blijkt dat ook zo. Na een kleine kilometer komt er een fiets-/voetpad parallel aan de grote weg. Daar is het veilig wandelen, hoewel het verkeer wel dichtbij rijdt.

Nog een paar kilometer en dan gaan we van het pad langs de grote weg af en lopen we over rustige wegen naar Sendenhorst. Dan is het nog een kwartiertje door woonwijken en dan staan we in het compacte hart van het dorp. Onze slaapplaats heet “Amazing historical appartment” en ligt op de Oststrasse 6. Daar aangekomen zien we dat we goed zitten, maar er is niemand te zien. We bellen het nummer van de eigenaar en na lang overgaan neemt hij op. De ingang zit aan de achterkant van de woning. We kunnen daar heen lopen, hij komt er ook zo aan. Als we daar aan komen staat er al een andere dame op ons te wachten en de eigenaar zelf komt ook op zijn fiets met bemodderde kniebeschermers aan. Het appartement zit op de 2e verdieping en is heel groot (7 bedden), modern en ruim van opzet. En dat voor 95 Euro voor een nacht, een koopje! Als we weer een beetje bijgekomen zijn, halen we eerst wat boodschappen bij de Edeka, maar niet nadat we een kijkje hebben genomen bij een ander projectje van de eigenaar van het appartement. Hij wil ons wat laten zien, het is maar een paar minuten lopen. Prima, zijn we wel voor te porren. Hij blijkt een flink stuk (gok: een halve hectare) grond gekocht te hebben midden in het dorp. Het was eerst een jungle, nu gaat hij er wat moois van maken. De schutting heeft hij inmiddels al staan, waarschijnlijk komt er uiteindelijk ook nog een glazen kas te staan om te moestuinen. Hij weet het nog niet precies, maar hij heeft geen haast en wil ook nog 3 maanden per jaar met zijn camper op pad. Groot gelijk die man. We drinken wat bij café Bürgerhaus. Daar weer de gebruikelijke mannen van middelbare tot hoge leeftijd die een biertje drinken aan de bar. We maken thuis een lekkere en voedzame macaroni. Als Bianca en Joke even buiten zijn, blijkt dat er schuin onder ons ook een café-restaurant (Gaststätte Zur Börse) zit. De eigenaar van het appartement staat daar weer in de keuken. Het is een druk baasje! We krijgen allemaal een drankje omdat Rob Genius-klant is bij booking.com. We hadden helemaal niet gezien dat we daar recht op hadden, goed geregeld! Dan is het tijd om het bed op te zoeken. Morgen wacht weer een nieuwe wandeldag van boven de 20 kilometer.

Foto’s

Je kunt je garage ook een beetje gezellig maken

Wat is er voor interessants te zien boven het kanaal bij Münster?

Ai ai, kapitein

Joke, Rob en Brigitte bij de Kanalpromenade

Hier maken ze isolatiemateriaal

We verlaten Münster bij het meest zuidelijke stadsdeel Hiltrup

Ketchupvervoer per schip?

Nog een beetje vochtig

In bosgebied Hohe Ward

Aan de overzijde zijn ze druk met de weg bezig geweest

Met dwerg Koning Goldemar

Albersloh is bereikt, tijd om wat te gaan eten

Christus Mansionem Benedicat (huiszegen)

Tweemaal een rondje om de kerk

Winterse kost bij Geschermann te Albersloh

Is er echt geen andere weg dan deze?

Een ideale plek voor een korte ...-pauze

Een ideale plek voor een korte …-pauze

De laatste kilometers zijn weer rustige weggetjes

Een heerlijk biertje bij Bürgerhaus in Sendenhorst

De Maijenburg-familie maakt de pasta

Aparte kunst aan de keukentafel...

Aparte kunst aan de keukentafel…

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.