Etappe 37: Eisenach – Ruhla

Pas op: er wordt gewerkt in het bos!

Etappedetails

Horeca onderweg, nabij route Imbiss-Gaststätte “Zur hohen Sonne”, aan de B-19
Vervoer Met de trein van Gotha naar Eisenach

Verslag

Op vrijdag zijn we vertrokken naar Duitsland, weer naar de deelstaat Thüringen. Na een voorspoedige reis gooien we onze spullen op onze hotelkamer en brengen we de rest van de middag en de avond door in Gotha waar een kerstmarkt is. Op meerdere plekken zelfs, maar er is één plek in het centrum op de Neumarkt naast de Margarethenkirche waar veruit de meeste kramen staan, de meeste met etenswaren. Je kunt er ook in de botsauto, maar daar is nauwelijks belangstelling voor. We wandelen eerst wat door het centrum om een beeld te krijgen van Gotha en we zien opvallend veel bedelaars in dit stadje, iets wat we toch niet echt verwachten. Het centrum van deze stad met 46.000 inwoners is best wel mooi en dat komt omdat het heel gebleven is in de tweede wereldoorlog. Veel oude gebouwen dus en dat geeft sfeer. Niet te missen in Gotha is het Schloss Friedenstein. De slot in barokstijl is gebouwd in de 17e eeuw en imposant qua grootte. Misschien nemen we er nog eens een kijkje, maar nu niet. Eerst maar eens een glühwein met een shot amaretto drinken op de kerstmarkt. Het is inmiddels gaan sneeuwen en dat doet wat met de sfeer. Zo hoort een kerstmarkt er uit te zien: sneeuw en dampende glazen.

We gaan op zoek naar een gezellige kroeg en belanden bij SKL-Levin Schreibwaren & Rosi´s kleine Kneipe op de Querstrasse. Je ziet eerst niet dat het een kroeg is. Je moet door een heel klein winkeltje heen waar ze voornamelijk schrijfwaren en rookwaar verkopen en dan zit achter de deur Rosi’s kleine Kneipe. Dat café is inderdaad niet groot (als er 30 mensen zitten, is het vol), maar ten opzichte van het winkeltje stelt het best wat voor. Het is een echte buurtkroeg voor het gewone volk. Zo’n kroeg waar nog gewoon gerookt mag worden en iedereen pils drinkt. Wij drinken Weizenbier en rode wijn, dat is al gek genoeg hier. Er is hier een opvallende gewoonte merken we al snel. Als je hier de kroeg binnen komt of de kroeg verlaat, dan geef je even met je knokkels twee tikjes op alle tafels waar andere gasten zitten. Dat heeft wel wat, we zullen het onthouden als we hier weer terug komen, iets wat zeker gaat gebeuren. De alcohol valt op een wat lege maag, eerst maar eens wat eten. We willen graag een hapje eten bij restaurant Xypsilon, wat Duitse kost serveert en goed bekend staat. Helaas is het er heel druk en ze kijken ons zo ongeveer weg. Nou, dan eten we wel ergens anders. Om de hoek zit restaurant Zur Goldenen Schelle – bei Anna. Aan de buitenkant ziet het er mooi uit, maar qua inrichting blijkt het er sfeerloos en ons eten geven we een magere zes. Nou ja, onze magen zijn weer gevuld. Tijd voor nog een afsluitend drankje. Zijn er nog meer leuke kroegen in Gotha? We komen net buiten het centrum terecht bij Kneipe No 4. Ondanks dat het vrijdagavond is, zit er bijna niemand. Een stamgast op leeftijd vermaakt zich met de jonge barvrouw, verder zijn wij zo ongeveer de enige anderen. We houden het dan ook vrij snel voor gezien.

We slapen de eerste nacht in Hotel Zur Alten Druckerei op 10 minuten lopen buiten het centrum. Het is mooi stil op onze hotelkamer en we slapen dan ook spoedig. We worden rond 7.00 uur pas wakker, voor ons doen best laat. We voelen ook dat we het laatste drankje gisteravond wellicht beter ook niet hadden kunnen nemen, want we zijn nog wat aan de duffe kant. Dan blijkt dat we ons een klein beetje moeten haasten om de trein naar Eisenach, onze wandelstartplaats, te halen. We frissen ons op, trekken onze wandelkleding en -schoenen aan en spoeden ons naar de ontbijtzaal. Daar blijkt het ontbijt goed verzorgd en we kunnen ook wat belegd brood meenemen voor onderweg. Ze zorgen ook nog voor wat kokend water voor onze thermosfles, zodat we onderweg wat warms kunnen drinken. wakker. Dan wordt het tijd om onze overtollige spullen in de auto te stoppen, die achterblijft op de parkeerplaats bij het hotel. Alleen de spullen die we de komende drie wandeldagen nodig hebben, nemen we mee op onze rug. Het is twijfelachtig of we de trein gaan halen als we eerst naar de tram of de bus wandelen, dus gaan we maar wandelend naar het station van Gotha. Dat is toch nog wel een aardig stuk, bijna 2 kilometer en dat in een vrij stevig tempo. Een gratis warming-up zullen we maar zeggen en we zijn gelijk goed wakker. Langs de Friedrichsstrasse en de Bahnhofstrasse staan wel fraaie gebouwen, die pikken we mooi even mee. Uiteindelijk zijn we toch nog ruim op tijd bij het enigszins vervallen station. Een moderniseringsslag is hier wel nodig, maar wie weet zit dat wel in de pijplijn.

Een treinkaartje kopen is in Duitsland over het algemeen niet moeilijk. Er staat altijd wel een automaat bij het station en anders heb je een automaat in de trein. Een kaartje kopen van Gotha naar Eisenach blijkt in dit geval echter ingewikkelder dan je zou denken. We slagen er met wat moeite in drie kaartjes te bemachtigen (één voor één…). Een oudere vrouw begrijpt er ook niets van. Ook Rob’s hulp helpt niet, we kwamen er zelf nauwelijks uit. Iemand anders helpt, maar tot overmaat van ramp voor haar weigert het apparaat contant geld en ze heeft niets anders bij zich. Nou ja, het zal wel goed komen denken we en uiteindelijk zien we haar ook de stationshal in lopen. In de trein is Rob zijn muts gelijk al kwijt, dat krijg je er van als je haastig het hotel verlaat en zoveel vakken en zakken hebt. Die duikt vast wel weer ergens op in een jas of tas.

Na het verlaten van het station in Eisenach gaan we direct stijgen. Het landschap is wit, de temperatuur ligt net boven nul. Nog in de buitenwijken van Eisenach, in een park, zien we al sporen van wilde zwijnen. De grond is op heel veel plekken over een flinke oppervlakte omgewoeld. Aan de zuidkant van de stad komen we langs het Burschenschaftsdenkmal. Dat is een gedenkplek voor gevallenen in de Frans-Duitse Oorlog die in 1870/1871 gevoerd werd en werd in 1902 opgericht op zo’n 350 meter hoogte. Het is fris, maar droog en de paden zijn vrij goed begaanbaar. In de loop van de ochtend neemt de wind toe en sneeuwt het zo nu en dan een beetje wat het minder aangenaam maakt. We zijn echter goed ingepakt en genieten ook wel van het “Winter Wonderland”. Rond 12.00 uur komen we bij aan bij Hohe Sonne, een plek langs de Rennsteig waar je wat warms kunt krijgen. We kiezen voor erwtensoep (geen onverdeeld succes), goulashsoep (is zo dik dat je je afvraagt of het geen saus is i.p.v. soep) en reibekuche met appelmoes (een typisch Duits gerecht van geraspte aardappel met ei en ui en wat kruiden en dan bakken in wat olie). Hoewel het eten niet om over naar huis te schrijven is (doen we nu overigens toch…) warmen we lekker op, doen we nieuwe energie op en in een Dixie in de tuin kunnen we terecht voor een sanitaire stop.

We hebben er 7 kilometer op zitten, nog zo’n 9 kilometer te gaan. Het is nu alleen nog maar bos tot aan Ruhla waar we zullen overnachten. In deze omgeving hadden we wel verwacht herten te zien, maar ze houden zich schuil. Genoeg sporen, dat wel. In een semi-dichte houten hut drinken we nog kop thee dankzij onze thermosfles. Nog even doorstappen en we zien Mini-a-thür, een miniatuurpark vernoemd naar Thüringen. In deze tijd van het jaar is het echter gesloten, op 5 november hebben ze het seizoen beëindigd. We lopen Ruhla in en zoeken de REWE-supermarkt die hier zou moeten zitten. Hij wordt echter verbouwd, zo blijkt als we hem niet kunnen vinden en het navragen. Er zit wel een Penny-supermarkt 2 kilometer naar het noorden, maar dat is precies de verkeerde kant op voor ons. Dat wordt dus niet zelf koken vanavond en morgenavond. We moeten nog een half uur oostwaarts wandelen, want Ruhla heeft dan maar zo’n 7000 inwoners, maar het is vrij langgerekt. Op 1 kilometer van onze slaapplek komen we langs Gaststätte Zur schönen Aussicht en die blijkt open vanaf 14.00 uur, nu dus! Daar zijn we blij mee, want we kunnen wel een drankje en wat warmte gebruiken. Brigitte en Bianca hebben het zwaar gehad de laatste kilometers. We krijgen een dampende kop thee voorgeschoteld en stappen daarna over op bier (Rob) en wijn (de dames) en proosten op het feit dat we nu (ongeveer) over de 700 kilometer zijn. Nabij ons slaapadres zit nauwelijks horeca, dus we besluiten hier vanavond te gaan eten. We reserveren voor de zekerheid een tafel voor drie personen. Op voor de laatste kilometer naar de Wintersteiner Strasse waar Gästehaus Regina is gevestigd, ons slaapadres.

Ons appartement is erg ruim. Een grote badkamer, een aparte slaapkamer met Disneydekbedden en een flinke woonkamer met tafel en bank, een keukentje en nog een tweepersoonskamer. We lopen weer een kilometer terug naar het restaurant. Het is gezellig vol en het eten is erg goed en betaalbaar, zoals meestal in Duitsland. Er is een oude serveerster (de moeder van de huidige eigenaresse?) die bij het uitserveren van andere tafels onze tafel gebruikt om de drankjes tijdelijk op te zetten. Net zo makkelijk, we kunnen er wel om lachen. We wandelen terug naar Gästehaus Regina en zijn benieuwd naar morgen, als we meer sneeuw verwachten.

Kerstmarkt Gotha

Het centrum van Gotha is leuk versierd

Rosi's kleine Kneipe

Rosi’s kleine Kneipe

Net van huis en nu al halsbrekende toeren

Bahnhofstrasse: het station van Gotha is in zicht

Rob helpt (tevergeefs) een vrouw op leeftijd

Klaar voor de start voor station Eisenach

Hauptbahnhof Eisenach

Nog in Eisenach, de 1e kilometer zit er bijna op

Het Burschenschaftsdenkmal in het zuiden van Eisenach

De hoek om richting Hohe Sonne

Pas op: er wordt gewerkt in het bos!

Goed ingepakt tegen de winterse omstandigheden

Langs de Weinstrasse, net voor Hohe Sonne

Hohe Sonne

Reibekuchen mit apfelmus

IJspegels in de bossen ten noordwesten van Ruhla

Mini-a-thür

Brievenbus als kopie van eigen huis

Nabij het centrum van Ruhla

Van telefooncel naar bibliotheek

De laatste loodjes van vandaag

We hebben er in Ruhla (ongeveer) 700 kilometer opzitten

We dineren op 508,71 meter hoogte

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.