Etappedetails
Etappenummer | 5 |
Datum | 17 juli 2016 |
Provincie | Gelderland |
Land | Nederland |
Startpunt | Busstation Wittenberg, Stroe |
Eindpunt | Apeldoorn CS |
Afstand in kilometers | 25,839 |
Laagste en hoogste punt van de etappe in meters | 17/69 |
Weer | Maximum temperatuur: 25 graden
Windrichting en -kracht: WNW, 3 Weertype: eerst vrij veel bewolking, later steeds meer zon |
Horeca onderweg, nabij route | Gasterij Zondag, Apeldoornsestraat 163, 3886 MN Garderen
Eethuis Halte Assel, Assel 1, 7346 AK Assel Paviljoen Amalia, Brinklaan 145, 7311 JM Apeldoorn |
Vervoer | Auto naar Apeldoorn, bus naar Stroe. Auto naar huis. |
Verslag
De dag na het verjaardagsfeest van Rob en Brigitte staat er een wandeling op ons programma. Vandaag wandelen Jan en Ingrid mee. Jan is blijven slapen in De Meern dus we hoeven alleen Ingrid op te pikken in Utrecht. Het is rustig op de weg deze zondagochtend en we arriveren ruimschoots op tijd (lees: eigenlijk te vroeg) in Apeldoorn. De auto parkeren we in de wijk waar we op zondag gratis kunnen parkeren. Bus 102 komt pas over ruim een half uur en een minpunt is dat er nergens een toilet is. De twee toiletten op Apeldoorn CS zijn defect, dus nog even ophouden is het devies.
Om 10 uur kunnen we beginnen bij busstation Wittenberg in Stroe. Het belooft een bosrijke wandeling te worden en vrijwel direct worden we al omringd door bomen. De Veluwe ligt voor ons en een groot gedeelte van de dag zullen we dit gebied doorkruisen. Wat opvalt is het enorme aantal mestkevers en lang niet alleen op plekken waar mest ligt. Niet zo slim van ze om op de wandelpaden te lopen, want voor je het weet zijn ze zo plat als een dubbeltje. Dan helpt het niet dat je in 2010 officieel uitgeroepen bent tot sterkste insect ter wereld.
We lopen richting Nieuw Milligen waar nogal wat mensen een huifkartochtje maken. Het ziet er nogal suf uit. Misschien leuk voor kinderen, maar wij hoeven niet zo nodig mee. Niet veel later komen we in Assel bij eethuis Halte Assel. Van 1876 tot 1935 was hier een treinstation gevestigd. Nu raast de trein er nog wel langs, maar stoppen is er niet meer bij. Er zijn behoorlijk wat bezoekers, want het ligt strategisch gelegen op fiets- en autoroutes in een gebied waar ook veel recreatie is. Het eten is redelijk, maar het is meer een snackbar dan een restaurant. Als we er weer tegenaan kunnen, volgen enkele kilometers langs het spoor. Een leuk, smal pad waarbij je hoog loopt en bovenop de treinen kijkt. Wel oppassen voor mountainbikers die het ook een fraai pad vinden. Jan stelde nog voor om wat extra elementen toe te voegen zoals tussensprints voor bonificatieseconden en punten voor de bolletjestrui, maar daar zijn we wijselijk niet op in gegaan.
Voordat we de westkant van Apeldoorn bereiken, volgt eerst nog een klimmetje. Daarna is het een lange, licht dalende route naar de buitenwijken van Apeldoorn. Waar eerst zo nu en dan een update gevraagd wordt over hoeveel kilometer het nog is, neemt de frequentie toe. Eerst iedere kilometer en het laatste stuk elke halve kilometer. Het station komt in zicht, hoewel niet letterlijk, want het ligt verscholen achter gebouwen. Op een halve kilometer voor het einde is het tijd voor ons verdiende drankje. We komen terecht bij Paviljoen Amalia, waar je behalve pannenkoeken ook o.a. een lekkere Grimbergen en een bittergarnituur kunt krijgen. Het is goed toeven in de zon die inmiddels uitbundig schijnt. Gelukkig hebben we onze nieuwe petjes op, waar leuk www.utrechtathene.nl op prijkt. Een beetje reclame maken voor onze tocht kan geen kwaad. Als ons vochtgehalte weer op peil is, volgen de laatste meters naar het station en dan is het nog maar een klein stukje naar onze auto. Een prima wandeldag die ons weer 25 kilometer dichter bij onze eindbestemming brengt.
De volgende keer zullen we van Apeldoorn naar Deventer wandelen. Daar pakken we vervolgens het Marskramerpad op tot aan Bad Bentheim.
Foto’s
Prachtig opgezette site. Een enorme uitdaging om deze route naar Athene te ondernemen.
We hebben de verslagen van alle etappes gezien en het is prachtig en ontspannen te lezen wat jullie onderweg zien en beleven.
Heel veel succes met deze onderneming en alle nog te lopen etappes.